Kehitysvammapalvelut

Ravimäen asumispalvelut ja
muut vammaispalvelut eri-ikäisille

Ravimäen Katrilli-yksikössämme tarjoamme aikuisille asumispalvelut sekä liikkuvaa päivätoimintaa Haminan alueella. Lapsille ja nuorille on tarjolla koululaisten iltapäivähoitoa. Kesäisin lapset ja nuoret voivat kokoontua Kesäkööriin. Jo opiskeleville nuorille on tarjolla Kesäduunipaikkoja. Kaikenikäisille tarjoamiamme palvelut ovat neuropsykiatrinen valmennus sekä lyhytaikaishoito esimerkiksi omaishoitajan vapaan aikana.

Toiminta Katrillissa on kannustavaa, toimintakykyä tukevaa ja osallistavaa. Meillä kaikilla on oikeus tehdä, epäonnistua ja oppia myös kantapään kautta.

Kaikkiin Katrillin palveluihin hakeudutaan kaupungin vammaispalvelujen kautta. Kysy lisää!

Tarja Uusitalo, palvelupäällikkö

tarja.uusitalo@ravimakiyhdistys.fi

Asumispalvelut: palveluasuminen

Palveluasuminen Katrillissa on kodikasta asumista ryhmäkodeissa. Aikuiset asukkaamme elävät niissä omannäköistä elämää. Toiminnassa huomioidaan asiakkaan yksilöllisyys sekä yhteisöllisyyden mahdollisuudet. Asukkaat saavat tehostettua tukea, eli henkilökunta on saatavilla ympäri vuorokauden. Toimintakykynsä ja toiveidensa mukaan asukas voi halutessaan osallistua työtoimintaan ja vapaa-ajantoimintaan. Asukkaaksi palveluasumiseen voi hakeutua mistä päin Suomea tahansa.

Tukiasuminen on asumismuoto sinulle, joka haluat asua itsenäisemmin. Meillä on tukiasuntoja aikuisille, jotka pystyvät itsenäisempään elämään. Asunnot ovat yksiöitä tai kaksioita rivitalossa, tai omia asuntoja kotiryhmässä, jossa on yhteinen sisäänkäynti. Katrillin henkilökunta avustaa ja tukee sinua tarvittaessa klo 7-22 välisenä aikana. Halutessasi voit osallistua työtoimintaan ja vapaa-ajantoimintaan. Voit hakea asukkaaksi tukiasuntoon mistä päin Suomea tahansa.

Lyhytaikaishoito

Lyhytaikaishoito on tarkoitettu esimerkiksi omaishoitajan vapaan tai muun vapaan ajaksi Tarjoamme lyhytaikaishoitoa kaiken ikäisille. Palvelua voivat käyttää niin haminalaiset kuin lähikuntien asukkaat. Alle 18-vuotiaat asuvat lyhytaikaishoidon aikana omissa huoneissa Iltis-tilassamme. Aikuisille tarjoamme oman huoneen palveluasumisen yksikössä.

Liikkuva päivätoiminta on yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden pohjalta suunniteltua päivätoimintaa. 4-6 tunnin mittaisen päivän sisältö koostetaan henkilön toiveiden ja jaksamisen mukaan. Päivätoiminta on tarkoitettu henkilöille, jotka tarvitsevat vahvaa yksilöllistä tukea.

Neuropsykiatrinen valmennus

Onko sinulla tai läheiselläsi neuropsykiatrinen pulma, esimerkiksi ADHD, Asperger tai Touretten oireyhtymä? Neuropsykiatrinen valmennus eli nepsy-valmennus antaa koulutettujen valmentajien johdolla hyviä eväitä elämään kaikenikäisille nepsy-pulmien kanssa painiskeleville. Nepsy-valmennus voi olla yksilö-, perhe- tai ryhmävalmennusta.

Koululaisten iltapäivähoito

Koululaisten iltapäivähoito eli Iltis toimii kouluvuoden aikana maanantaista perjantaihin klo 12-17. Iltis on vapaa-ajan viettopaikka 1.-9 -luokkalaisille lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Iltiksessä pelataan, jutellaan, luetaan, syödään välipalaa ja tehdään läksyjä. Toiminnassa huomioidaan eri-ikäisten lasten ja nuorten tarpeet ja toiveet.

Kesäkööri

Kesäkööri kokoontuu Ravimäen Iltis-tilassa koulujen kesäloman aikana. Kesäkööri on kesäajan hoitoa kouluikäisille lapsille ja nuorille. Kesäkööriin voi osallistua tarvittavan ajan – joko muutaman viikon tai vaikka koko kesäloman ajan. Kesäköörissä ulkoillaan, pelataan ja tehdään kaikenlaista kivaa, osallistujien toiveiden mukaan.

Kesäduuni

Kesäduuni tarjoaa kesätöitä haminalaisille nuorille, jotka haluavat kesätöihin ollessaan lomalla normaalista opiskelusta. Kesäduuni on kuukauden mittainen pesti, jossa opetellaan työelämän taitoja. Duunia tehdään pienessä ryhmässä tai yksilöllisesti oman ohjaajan kanssa, kesäduunarin tarpeiden mukaan.